De Wereld buiten je hoofd

De wereld buiten je hoofd

Een filosofie van de aandacht.

 

Een boek geschreven door Matthew Crawford, senior fellow aan het Institute for Advanced Studies in Culture van de Universiteit van Virginia. The Sunday Times betitelde hem als ‘een van de meest invloedrijke denkers van onze tijd’, aldus de flaptekst van het boek.

Los het op, niet alleen met je hoofd

“Dieren worden geleid door primaire begeerten. Wij ook, maar wij kunnen ook een begeerte van de tweede orde vormen, ‘een begeerte naar een begeerte’.” (p 31) en “In zijn inmiddels klassiek geworden artikel ‘Intelligence Without Representation’, in 1991 gepubliceerd in het tijdschrift Artificial Intelligence, schreef Rodney Brooks: ‘De wereld is zijn eigen beste model’. Robotdeskundigen leren de les die de evolutie lang geleden heeft geleerd, namelijk dat de taak om problemen op te lossen niet alleen door de hersenen hoeft te worden uitgevoerd. Hij kan worden verdeeld over de hersenen, het lichaam en de wereld.” (p 69)

[dit las ik de eerste keer in 2015, net nadat er moeilijkheden waren op het werk en ik vond dat ik teveel moeite moest doen alleen met hersen-communicatie dingen uit te leggen, bij herlezen nu eind 2017 ben ik het daar eens te meer mee eens.]

Het stuk past bij: “Citaat van een ijshockeyspeler: Als ik ga interpreteren wat ik voel wanneer ik de puck aan mijn stick heb, kan die extra fractie van een seconde het verschil betekenen tussen een schot en een goal, tussen winst of verlies of de grond in worden geboord. De stick moet dus aanvoelen als een stuk van jezelf.” (p 106)

 

Ook zet Crawford een stuk in het boek dat schitterend verwoord en onderzocht is rond mens en machine. “In Addiction by Design: Machine Gambling in Las Vegas. Natasha Dow Schull beschrijft daarin dat het doel van dwangmatige fruitmachinespelers niet is om geld te winnen, maar dat het doel is om in the zone te komen: het moment dat hun eigen acties niet meer te onderscheiden zijn de werking van de machines.” (p 115)

[Note RR: dit past in mijn onderzoek dit jaar rond Cyborg Anthropology en de vaststellingen die lijkt vastgesteld te kunnen worden in onderzoek dat artificial intelligentie alleen minder krachtig is dan als die gekoppeld is aan een mens. Zie latere blogs waarin ik mijn studie rond dit onderwerp en zaken als Big Blue, IBM Watson etc belicht.]

 

Relevant voor onderwijs

Ook sterke tekst die Crawford aanhaalt uit The Ecological Approach to Visual Perception : “De hersenen hoeven geen representatie van de wereld op te bouwen. De wereld is ons bekend omdat wij erin leven en handelen en ervaring opdoen.” (Gibson, 1979)

Søren Kierkegaard schreef: ‘Alleen wanneer het gevoel van verbondenheid in een samenleving niet langer sterk genoeg is om leven te geven aan concrete realiteiten, kan de pers de abstractie ‘het Publiek’ creëren, die bestaat uit onechte individuen die nooit verenigd zijn en kunnen zijn in een feitelijke situatie…..”. (p 231)

 

Wat mij betreft kan het woord ‘pers’ ook vervangen worden door ‘docenten’. Als die niet staan in de concrete realiteit en studenten daarin meenemen, dan ontstaat ‘het Publiek’ in dat geval van studenten.

 

“De werkelijkheid weer opeisen, zowel in de manier waarop wij in contact treden met andere mensen als in de manier waarop wij in contact treden met dingen, moet gevolgen hebben voor de educatie, voor het onderwijs. Die gevolgen zijn uitgekristalliseerd in het volgende citaat van Doug Stowe, een meester-timmerman en eersteklas denker over onderwijs: ‘Op scholen ceeren wij kunstmatige leeromgevingen voor onze kinderen, waarvan zij weten dat die bedacht zijn en hun volledige aandacht niet verdienen.” (p 311)

Leeservaring

Een stevig boek, zowel in aantal pagina’s als in inhoud. Las het met veel plezier, want het is ook goed leesbaar geschreven en heeft voldoende nieuwe inzichten en een serie sterke bronnen. Aan te bevelen dus.

 

Rudolph Regter

 

 

PH     Boek - De wereld buiten je hoofd_back

 

 

Advertisements