item – Nudging

Inleiding

In 2008 verscheen een boek naar aanleiding van onderzoek door Thaler en Sunstein. Het boek kreeg de titel Nudge, Improving decisions about health, wealth and happiness. Op zich was dat naar ik denk niet echt revolutionair, dat mensen dingen doen uit gemakzucht bijvoorbeeld, daar lijk je me niet echt lang op te hoeven studeren…. Thaler won er ook/wel een Nobelprijs mee.

Het werd verder bekender omdat de regering in het Verenigd Koninkrijk er wel iets in zag om zo burgers te sturen in wat ze vonden de goede richting. Ietjes paternalistisch of juist iets wat je van de overheid verwacht?

Die overheid richtte het Behavioural Insights Team op. (https://www.bi.team) Een voorbeeld van hun werk is zolder isolatie te promoten en de grootste drempel voor consumenten weg te halen, dus op gemak in te spelen, door een ‘zolder opruim service’ te starten. Te grappig……

Over Nudging nadenken is denken over Gedrag architectuur.

Nudging is een soort van gedrag architectuur, bij het ontwerp kan je rekening houden met wat je wil dat de gebruiker gaat doen, dit door de manier van je ontwerp. Je geleidt ze, doet suggusties, zonder te verbieden iets anders te doen.

Wat is het?

Nudges is onder anderen het:

  1. Veranderen van de standaard optie.
  2. Het gebruiken van groepsnormen.
  3. De goede keuze simpelere maken.

Wat deze punten gemeen hebben is dat ze het gedrag van mensen veranderen, de besluitvorming beïnvloedden, zonder opties te verbieden of zonder dat ze sterke economische prikkels hebben.

Wat wetenschappelijk gezegd: Löfgren en Nordblom beschrijven een nudge als een gedragsinterventie die gericht is op het beslissingsproces. Er wordt daarbij onderscheid gemaakt tussen onbewuste (inattentive) en bewuste (attentive) keuzes.

Er zijn meer nudges:

Het boek Nudge gebruikt wat ze noemen ‘het redelijk alomvattende indeling van het Begavioral Insights Team in het Verenigd Koninkrijk.  Men ziet vier manieren om goede keuzes te faciliteren. Maak het (GIST): 

  1. Gemakkelijk.
  2. Interessant.
  3. Sociaal.
  4. Tijdig.
 Voorbeeld nudgeOverheid Prive leven
GemakkelijkVerander de standaard.Mensen zijn vanaf nu standaard donorOp feestjes drinken we allen bier of wijn, geen sterke drank.
InteressantMaak er een spel van.Gemeente schrijft prijsvraag uit voor meest innovatieve idee om eenzaamheid te verminderen.Een speurtoch organiseren of Quizz via Zoom.
SociaalGeef de sociale norm weer.Belastingdienst schrijft in aanmaning dat 90% van de mensen belasting op tijd betaald.Stellen dat iedereen helpt bij opruimen.
TijdigPas nudge toe tijdens moment van de waarheid en maar voor een beperkte periode.De tekst ‘Water doodt geen bacteriën, zeep wel’ weergeven bij wc’s om zo zeepgebruik te verhogen.Zorgen dat je gezond eten in huis hebt.

Bron: Nudge

Hoe werd of wordt het gebruikt?

Het bekendste voorbeeld dat overal terugkomt is het gebruik van een tekening van een vlieg in de toiletten van heren in Schiphol. Dit is een wat uitgekauwd onderwerp en plaatje, zoek zelf maar.

Zelf vond ik een voorbeeld van Ed Mitchell leuker, die waarbij de wc rol niet opgehangen is aan een ronde, maar aan een vierkante spil. Zo voelt de gebruiker steeds ieder velletje…

Behavioral design is vormgever er van.

Deze voorbeelden zijn gemaakt na het volgen van wat ze noemen ‘behavioral design’. En daar zitten zo las ik vier dingen aan:

  1. Align de incentives om iets te volgen aan het gewenste gedrag.
  2. Geef direct, zichtbaar en duidelijke feedback om de gewenste actie te laten uitvoeren.
  3. Maak het simpel en makkelijk zeker als de parameter, wat doe ik wanneer, complex zijn.
  4. Zorg dat de doelen en de uitvoering status zichtbaar zijn en simpel.

Hoe nudge je jezelf?

Zelfbinding: Vertel de hele wereld dat je gaat stoppen met xyz. Of dat je elke dag xyz gaat doen.

Of wat ik je vertelde bij cursus uitstel gedrag, je zet een ‘cue in’, dat is eigenlijk een variant of andere naam voor een nudge. Zoals bijvoorbeeld je sportschoenen naast je bed zetten. Je stapt je bed uit en hebt direct een reminder dat je voornemen was in Corona tijden altijd eerst te gaan wandelen voor je achter het scherm gaat zitten.

Hiermee verbindt je systeem-2 denken met systeem-1 denken.

Je moet een bewuste afweging maken = systeem-2

Je gaat verder op het automatische beslissingstraject = systeem-1.

Kies een groot of klein bord

Kritiek op Nudging

Mensen zijn niet dom. De grootste kritiek gever is Gerd Gigerenzer, directeur van het Centre for Cognition and Adaptive Behavior aan het Max Planck instituu in Berlijn. In de plaats van mensen te manipuleren, moet je ze leren hoe ze tools kunnen inzetten om een goed besluit voor zichzelf te nemen. Hij zegt dat door Nuding je ‘mensen framed als in de basis kansloos als het aankomt om risico’s in te schatten’.

Het is een onderdeel van behaviorime. Andere zeggen dat dit een uitvergroot onderwerp is dat al jarenlang onderdeel is van psychologie.

Dark patterns design. Er is ook een zorg, die zit recent in zogenaamde ‘Dark Patterns’ design in webpagina’s.  De pagina zegt het een, maar doet het andere.

Fake sociaal bewijs. De berichten bij de reisbureau’s of apps dat ‘dit is de leukste reis ooit’ kunnen natuurlijk gemaakt zijn door de buurvrouw van het reisbureau etc. Maar tja, dat heb je altijd zou ik denken… echter hier trappen toch nog veel mensen in.

Wanneer zijn nudges gelegitimeerd?

Luc Bovens heeft daar een filosofische overzicht van gemaakt. Het is gepast als:

  • Mensen onwetend zijn.
  • Ze lui of inert zijn.
  • Als ze een gebrek aan wilskracht hebben.
  • Als ze zich ongemakkelijk voelen.

Afsluitend

Een kort item dus als onderdeel van de cursus Grip op Besluitvorming met een grote B. Lees er meer over hier in blogs of pagina’s, of kom een cursus volgen!

Rudolph Regter

Februari 2021

Nog wat meer over Dark Patterns, gewoon omdat we er allemaal altijd mee te maken hebben.

Haak en wissel: wanneer je iets probeert te doen, gebeurt er iets minder wenselijk. Probeer een advertentie te sluiten en erop te klikken. Wanneer je op “Advertentie sluiten” klikt, krijgt je een vervolgkeuzelijst met kleine opties.

Confirmshaming: deze techniek maakt de gebruiker schuldig om iets te doen. Je hebt er al veel van gezien, zoals aanmeldingsformulieren met keuzes als ‘Ja, meld me aan’ en ‘Nee, ik wil geen geld besparen’.

Verkapte advertenties: deze spreekt voor zich; advertenties die eruitzien als inhoud. (Let op de link in het bovenstaande tekstvoorbeeld; deze gaat door een advertentienetwerk.)

Gedwongen continuïteit: al die gratis proefversies die niet gratis zijn, vallen in deze categorie. Als u zich aanmeldt voor een gratis service met een creditcard, ontdekt u maanden later dat u wel heeft betaald, maar nooit een factuur of aanrekening heeft ontvangen.

Vriendspam: gelukkig komt deze minder vaak voor omdat meer mensen op de hoogte zijn van privacyproblemen, maar het gebeurt wanneer een app je vraagt ​​om vrienden te verbinden voor een leuk of sociaal aspect van een game of service, en ze vervolgens bestookt met spam.

Verborgen kosten: de oudste truc in het boek – een donker patroon zelfs vóór het online winkelen – is het toevoegen van onverwachte kosten aan een bestelling.

Misleiding: wanneer het ontwerp je ertoe aanzet om naar het ene ding te kijken om je af te leiden van iets anders. Telkens wanneer een website een upsellitem voor u selecteert, is er waarschijnlijk sprake van een verkeerde omleiding.

Voorkomen van prijsvergelijkingen: wanneer sites het moeilijk maken om prijzen te vergelijken. We hebben deze allemaal gezien.

Privacy Zuckering: websites die u misleiden om meer informatie over uzelf op te geven dan u zou willen. (Slimme naam, huh?) Vrijwel elke game die je ooit op Facebook hebt gespeeld, doet dit. U komt er niet alleen achter welk type hond perfect is voor uw gezin, u deelt ook allerlei persoonlijke informatie met de app-ontwikkelaar.

Lock in model: deze techniek maakt het gemakkelijk om je ergens voor aan te melden en echt moeilijk om je af te melden. Vroeger was dit een enorm probleem met e-mailnieuwsbrieven, maar door veranderingen in veel regelgeving is het in veel landen illegaal om geen voor de hand liggende uitschrijfknop aan te bieden. Dat gezegd hebbende, het gebeurt nog steeds meer dan u misschien denkt.

Sluipte ongemerkt in je winkelmand: heeft u ooit een extra item in uw winkelwagen opgemerkt? Dat is dit donkere patroon in actie

Trickvragen: wanneer de gebruikersinterface een vraag aanbiedt die moet worden beantwoord, maar deze zo is geformuleerd dat u bijna altijd het verkeerde antwoord kiest. Heb je ooit op een rode knop geklikt om alleen te stoppen om te ontdekken dat rood eigenlijk “doorgaan” betekende en groen “afsluiten” was? Dat is een donker patroon.

WERKVORMEN VOOR INTERACTIEF GEBRUIK

WERKVORM

Hoe kan jij dit toepassen in jouw werk?

Welk besluit moet je andere laten nemen en welke techniek kan je toepassen?

Wat is het eerste dat er bij je opkomt?

Zet dat in de chat dan bespreken we er twee om te zien hoe je dat in de praktijk kan brengen.

WERKVORM – Is Nudging wel Ethisch?

De NS zet als experiment gezonde tussendoortjes bij de kassa. Nudge was effectief.

Dat is wel wat paternalistische gedrag van de spoorwegen.

Zouden mensen zich daaraan ergeren?

Neen. 85% vond het een goed idee dat de NS de zoete stuff minder promiment aanbood.

En verkoop van appels en suikerarme repen steeg flink.

Andere info:

Een groot EU onderzoek

60% voorstander van vleesvrije dag. 

70% standaard keuze voor groene energie.

Voorbeelden in NL

– studieschuld van studenten te verlagen via het aanpassen van de standaard.

WERKVORM – Hoe etisch is Nudging?

Opgelegde keuzes, versus Nudging.

Verbieden ongezonde maaltijden of vermelden van het aantal calorieen.

WERKVORM

Jouw keuzes en die van anderen in Europa

Restaurants verplichten verkeerlichtlabels te gebruiken die de gezondheid van voedsel aangeven.

JA ————– NEE

In de zes onderzochte langen, Italie, UK, FR, Germany, Hongarijen en Denemark.

50% was voor. Gemiddelde steun van 72%

WERKVORM – Afsluiting.

Welke nudge ga jij op je werk eens uitproberen?

Iets waar je al lang je aan stoort.

Iets wat gewoon leuk is om mensen onbewust te laten doen.

Use case

In een Zoom of Teams meeting houden mensen zich niet aan de tijd. 

A/B testing. Een virtuele meeting met een klok op de achtergrond, een virtuele meeting met geen klok op de achtergrond. Hoe verliep de vergadering?

Use case

Verberg een plaatje in je virtuele achtergrond. Bij games noemens ze dat ‘easter eggs’. Attendeer mensen er in het gesprek op. Kijk of ze de volgende keer bij een ander plaatje weer gaan zoeken naar dat plaatje. Het werkt zo heb ik bewezen.

Extra materiaal

De Bloomberg big-soda ban.

Barry Schwarts in The Paradox of Choice.

#besluitvorming #nudge